Rethink -Gentænkt videnskabsformidling

september 1, 2020

 

Hvilken information kan man stole på?
Med digitaliseringen er adgangen til information eksploderet. Det er derfor blevet vanskeligere at forholde sig kildekritisk, hvorfor videnskabelige udsagn oftere og oftere bliver opfattet som blot og bart ”holdninger” blandt flere. Dette skaber et behov for at gentænke videnskabsformidlingen for derigennem at sikre demokratiets kvalitet og sundhed.

Hvordan formidles viden i praksis – de to faser
Projektet er opbygget omkring to faser. I første fase kortlægges videnskabskommunikationens økosystem via observationer og analyser af videnskabsformidlingspraksisser i syv lande. Dernæst søges videnskabskommunikationen styrket i teori og praksis via produktionen af uddannelse til videnskabsformidlere, nye kriterier og indikatorer til vurdering af videnskabskommunikation samt guidelines og strategier for åbenhed, refleksivitet og tillid rettet mod formidlere.

Formidling med kvalitet
Formålet er med andre ord at hjælpe videnskabsformidlere (journalister, forskere, politikere etc.) med at højne kvaliteten i formidlingen for på den måde at skabe et mere konstruktivt forhold mellem videnskab og samfund.

Her beskriver du om der er andre projekter, som har gjort noget lignende, gerne andre projekter i TR-regi. Men også andre projekter generelt (Competion) Som en del af den samme projektramme er projekterne QUEST og Concise, som Rethink i øjeblikket søger at etablere samarbejdsrelationer med.